Thursday, September 8, 2011

Jak ominąć zakaz spotów?

Posted by Tomek Skupieński On Czerwiec - 9 - 2011

Kierunek Kraków - Łukasz Gibała - Plakat Akcji - Zdjęcie z FanPage'a akcji

Tegoroczne wybory parlamentarne miały upłynąć pod znakiem merytorycznej dyskusji zamiast wojny na spoty i billboardy. Czy tak się stanie?
Być może, ale na pewno nie dzięki mądrości naszego prawodawcy, ale dzięki małej skłonności do ryzyka partii politycznych – zakazy można bowiem z łatwością obejść.

Zakaz billboardów
W Kodeksie Wyborczym czytamy:
Art. 110. §4 Zabrania się umieszczania plakatów wyborczych o powierzchni większej niż 2m kwadratowe.

Ale billboardy kandydatów wcale nie muszą mieć charakteru wyborczego. Dobrym przykładem jest tu kampania społeczna Łukasza Gibały, posła Platformy Obywatelskiej. Nie spełnia ona znamion agitacji wyborczej, zdefiniowanej w Art. 105. § 1. Agitacją wyborczą jest publiczne nakłanianie lub zachęcanie, do głosowania w określony sposób lub do głosowania na kandydata określonego komitetu wyborczego.

Zakaz spotów
W Kodeksie Wyborczym czytamy:
Art. 119.
§1 Zabronione jest rozpowszechnianie odpłatnie ogłoszeń wyborczych w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych.
§2 Ogłoszeniem wyborczym jest część programu radiowego lub telewizyjnego, niepochodząca od nadawcy, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść lub formę, której emisja została zlecona przez komitet wyborczy w ramach prowadzonej kampanii wyborczej.

Co wynika z tego artykułu? Po pierwsze, spoty wyborcze mogą być publikowane nieodpłatnie – politycy zaprzyjaźnieni z konkretnymi mediami, szczególnie lokalnymi, nie będą mieli więc trudności z publikacją swoich spotów. Po drugie, dozwolone jest aby spoty wyborcze, nawet płatne, publikowane były na zlecenie jakiegokolwiek podmiotu nie będącego komitetem wyborczym. Po trzecie, choć nie jest to jasno powiedziane w Kodeksie wyborczym, zapewne publikowane w radiu i TV mogą być materiały nie noszące znamion agitacji wyborczej. Oznacza to, że np. spoty wyborcze, w których zamiast przewodniczącego SLD występuje żona Napieralskiego, w ramach kampanii społecznej rzecz jasna, będą już legalnie emitowane w radiu i TV.

Oczywiście, są to zabiegi nie idące z duchem prawa, ale legalne. Jedynym straszakiem dla partii i poszczególnych kandydatów są więc ostrzeżenia Krzysztofa Lorentza z Krajowego Biura Wyborczego który w serwisie Gazeta.pl stwierdził, że każdy przypadek zostanie poddany indywidualnej ocenie, a partie, które będą omijać przepisy, mogą nawet stracić budżetowe subwencje. Tylko na jakiej podstawie kandydaci i partie mogą być karane, skoro prawo jest nieprecyzyjne i pozostawia furtki?

Jedno co wydaje mi się w sprawie zakazu emisji spotów i wieszania billboardów pewne to to, że skorzysta na tym kampania w internecie. W sieci kandydaci mogą wszystko.

=====
Pobierz bezpłatny poradnik:

=====

 

Podoba Ci się mój post? Podziel się nim ze znajomymi.

5 Responses to “Jak ominąć zakaz spotów?”

  1. czajor pisze:

    Nie chcę się czepiać, ale 1,2×1,8 to trochę ponad dwa metry kwadratowe…

    Odpowiedz
  2. Bardzo słuszna uwaga, jak ja to wymnożyłem, że mi wyszło mniej niż 2m to nie wiem:) Dzięki za czujność!

    Odpowiedz
  3. Kamil pisze:

    Chciałbym się odnieść do zakazu umieszczania plakatów wyborczych mających więcej niż 2 m2….większość tablic reklamowych ma wymiary 504×238 i żeby umieścić na nich reklamę wyklejamy zazwyczaj 6 plakatów(3 na gorze i 3 na dole) o wymiarach 168×119 każdy co daje nam po wymnożeniu niecałe 2m2 ! zatem umieszczając 6 plakatów mających mniej niż 2 m2 na jednej powierzchni reklamowej moim zdaniem jest zgodne z prawem.
    Pozdrawiam

    Odpowiedz
  4. [...] wyborcom o sobie zapomnieć i silnie wspiera żonę – radną. Drugi rok z rzędu prowadził kampanię billboardową wspierającą ideę przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pozarządowych. Obecnie promuje [...]

    Odpowiedz
  5. Dobry werdykt Trybunału Konstytucyjnego odnośnie wyborów | Marketing Polityczny pisze:

    [...] PO – posłowie Platformy bez skrupułów omijali zakaz np. Agnieszka Pomaska informacyjną kampanią plakatową o poradach prawnych, Łukasz Gibała kampanią społeczną „Kierunek Kraków” [...]

    Odpowiedz

Leave a Reply

*

Jak skutecznie dotrzeć do wyborcy?

Na Facebook’u założyć Fan Page czy profil indywidualny? Czy konto na Twitterze jest potrzebne? Czy mogę zrezygnować ze strony internetowej? [...]

Podoba Ci się mój post? Podziel się nim ze znajomymi.

Joński i Makowski biorą Łódź

Dariusz Joński i Krzysztof Makowski bardzo dobrze komunikują się z Łodzianami. Dariusz Joński wytrwale i systematycznie pracuje na swój wizerunek, [...]

Podoba Ci się mój post? Podziel się nim ze znajomymi.